onsdag 11. juli 2012

Monsteret Marie er løs

Språk kan være et hinder, men hinderet når man leker med barn er så utrolig lavt. Det er fantastisk hvor lett det er å interagere med små barn. Du prøver deg med et lite «mambo?»(How are you?) og får et forsiktig «Poa»(bra) tilbake. Man smiler stort og smilet blir gjengjeldt fra øre til øre. Så kiler man litt og latteren runger. Før de løper bort for ikke å bli kjilt igjen. En annen prøver å nærme seg og en lekende hånd blir strukket ut. Latteren bryter ut og plutselig er jakten på barna(har'n) i gang. Plutselig strømmer unger til og en står omringet av 20-30 unger som med skrekkblandet fryd både har lyst, men samtidig ikke lyst, til å komme i kontakt med dette nye, hvite menneske.

Jeg må gang på gang innse at jeg er i dårligere form en 10 åringer. Jeg prøvde en gang å få tak i en jente jeg hadde prøvd å ta en stund og starter firsprang, men det tar ikke mange meterene før denne 12-åringen har løpt ifra en Marie som løper alt hun kan. Skuffende. Virkelig skuffende. Etter å ha løpt rundt i 10-15 minutter i varmen etter en skare av leende barn gir jeg dem et slitent utrykk og går tilbake. Da hører jeg en sakte, men sikker stigende lyd – som fuglene i istid som samler seg rundt den siste melonen. «Come, come ... come, come, come...» Latter, glede. Livet er herlig!



Det er herlig å se hvor lite som skal til!

I dag prøvde jeg meg på samme strategi – uten hell. Mange begynte å le og løpe unna, men mitt i latterskaren skjærer to rungende, vettskremte SKRIK ut. Det ser ut som om de virkelig har sett et monster og de gråter av full kraft. Gråter er ikke kraftig nok. De vræææler. Jeg vet ikke om jeg selv skal le eller gråte. Er jeg så skummel? Er jeg som tatt ut fra en skrekkfilm.

Akkurat der og da føltes det som det.

Jeg klarte heldigvis og tine dem opp og etter mye blunking med øynene og vist at jeg virkelig ikke er så skummel. Sitter latteren igjen lett. Lettende! :D


- Marie


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar