fredag 29. juni 2012

Safari!!



Da er jeg tilbake fra en todagers safari i Lake man Yara og Ngorongorokrateret. Jeg reiste tidlig torsdag morgen med de andre teamene, og det hele begynte med ca fire timers kjøring frem til lunsjstedet. Der fikk vi servert loff, salat og frukt, og alle hev innpå til en kom på at „rå salat skal man vel ikke spise i Afrika?“, men selv med kjøring på humpete veier etterpå var det ingen som klagde på dårlig mage; flaks! På den kjøreturen følte jeg at jeg fikk se Afrika sånn jeg har sett det for meg. Jo lenger ut av byen vi kom, jo mer og mer ble det av unger som gjetet dyr langs veien, jordhus og folk som bar ting på hodet. Spesielt å se!
På torsdag var det Lake man Yara vi besøkte, som er en park med både skog og savanne. Vi fikk sett gnu, zebra, sjiraff, elefanter, flodhester, apekatter og flamingoer, og med strålende sol og flere blinkskudd med kameraet ble de en veldig bra dag. Etter safarien kjørte vi opp til kanten av Ngorongorokrateret hvor vi satte opp telt og etter mange timers venting, spilling og vitsefortelling fikk servert middag. Utrolig koselig å være der med alle sammen, og før vi la oss måtte stjernehimmelen granskes nøye. Kan vel generelt si at naturen og landskapet begge dagene var helt fantastisk!
Etter ei iskaldt natt og kun en halv times søvn for min del, var vi igjen klare for safari, men denne gangen i Ngorongorokrateret. Før vi dro dit var vi innom en Masailandsby hvor vi fikk se på dans og være med inn i husene deres. Jeg følte det hele var en smule regisert, men det var likevel en stor opplevelse og veldig lærerikt. Safarien i Ngorongorokrateret var rett og slett utrolig kul, men man merket jo at etter å ha sett flere tusen zebraer og gnuer så var kvoten fylt. Høydepunktet var vel å se løvene, men også for min del var naturen der kanskje like stort å få se.


Så i dag er det siste dag med EAC, før vi reiser videre til Nairobi i morgen. Der skal vi bo i et norsk område, så da skal vi vel få en skikk på oppdateringene her fra sør.

Margrete

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar